Saturday, November 21, 2015

APA YANG TELAH SAYA PELAJARI ?

*WORD*

Melalui microsoft word, saya telah mempelajari bagaimana untuk menyunting satu dokumen WORD LAB TASK. Saya belajar untuk membuat Table of contents, List of tables, dan List of figures.

Saya juga belajar bagaimana untuk menyunting header dan footer.
Selain itu saya belajar untuk menjadikan sesuatu tajuk sebagai level 1, level 2, atau level 3. Saya juga sudah mempelajari untuk membuat jadual dan menyunting agar ia jadi lebih sempurna.

Bahagian paling menarik bagi saya adalah apabila menyunting rujukan seperti jurnal, majalah, buku-buku rujukan dan sebagainya.



Ini adalah sedikit sedutan video yang saya ambil dari youtube untuk beginner.


Ini pula sebahagian daripada yang saya belajar untuk menggabungkan excel dan word.





*EXCEL*

Bagi microsoft excel pula saya belajar pelbagai fungsi yang menarik. Saya belajar bagaimana untuk membuat :

  •  Jadual perbelanjaan sendiri
  •  VLookup
  • Autofill
  • Text Formatting
  • Flashfill
  • Simple Grade
  • Simple Data 





Banyak yang saya telah pelajari dari DR NORAZILA BINTI MAT



*HTML*







*ACCESS*


Saya belajar untuk membuat Table (Maklumat setiap data yang ingin dimasukkan), Form bagi maklumat tersebut, kemudian Queries dan akhir sekali Report bagi maklumat tersebut. Dan kita boleh link kan setiap maklumat yang ada. 


Ini antara contoh maklumat di dalam ACCESS.
 

#BLOGGER NEWBIE Template by Ipietoon Cute Blog Design